e-doręczenia co to takiego
Na samym początku wyjaśnijmy czym są e-doręczenia. E-doręczenia są niczym innym jak usługą która umożliwia wysyłkę, odbiór oraz przechowywanie korespondencji w formie elektronicznej. Na samym początku można by więc pomyśleć że jest to nic innego jak zwykły e-mail, nic mylnego. E-doręczenia od zwykłego maila różni to iż:
– posiadają taki sam skutek prawny jaki posiada list polecony za potwierdzeniem odbioru,
– zapewniają identyfikację odbiorcy i nadawcy.
Prowadzisz działalność gospodarczą a twoja firma jest zarejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacji Gospodarczej (CEiDG) lub Krajowym Rejestrze Sadowym (KRS) ? Jeśli tak to i twoja firma będzie miała obowiązek korzystania z e-doręczeń. Posiadanie adresu do e-doręczeń nie ominie również podmiotów niepublicznych wpisanych do KRS takich jak fundacje i stowarzyszenia.
W naszym biurze rachunkowym z siedzibą w Oświęcimiu dbamy o to aby obowiązek ten nie umknął uwadze naszym klientom.
W świecie w pełni zinformatyzowanym kwestią czasu było wprowadzenie obowiązku z korzystania z usługi e-doręczeń. Docelowo usługa ta zastąpi tradycyjną korespondencje papierową z urzędem.
Zakładasz adres do e-doręczeń ? Musisz wiedzieć że tym samym wskazujesz go jako adres do korespondencji urzędowej. Wpisany twojego adresu do bazy adresów elektronicznych powoduje że urzędy które korzystają z e-doręczeń będą wszelka korespondencje kierowały na twój adres elektroniczny.
Jakie korzyści (gwarancje) uzyskujesz korzystając z e-doręczeń:
– tajemnica korespondenci
– jednoznaczna identyfikacja adresata i nadawcy
– niezafałszowania przesyłanych danych
– dostęp do wiarygodnych dowodów wysyłki i odbioru
– dostęp do informacji o czasie i dacie wysłania i otrzymania korespondencji
– bezproblemowa możliwość szybkiego ustalenia adresu do e-doręczeń odbiorcy.
e-Doręczenia od kiedy obowiązek
W naszym biurze rachunkowym informujemy klientów o terminach obowiązkowego stosowania e-doręczeń. Termin na wdrożenie e-doręczeń jest uzależniony od daty rejestracji firmy w CEIDG lub KRS, i tak:
- firmy, które rejestrują działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, zakładają skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji
- firmy, które zarejestrowały działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku
- firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Jeśli jesteś przedstawicielem zawodów zaufania publicznego masz obowiązek posługiwania się e-doręczeniami od 1 stycznia 2025 roku.
Zapraszamy do naszego biura rachunkowego z siedziba w Oświęcimiu. Z nami bezproblemowo przebrniesz przez każde zmiany przepisów podatkowych i nowości w systemie skarbowym.